BNU

" dan Dia (menundukkan pula) apa yang telah Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlain-lainan macamnya.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran "(An-Nahl:13)

Semua yang berkaitan dengan Burong, Alam semulajadi, Habiat asal , Keindahan ciptaan dan kita.

" Wahai orang-orang yang beriman! tetapkanlah iman kamu kepada Allah Taala dan rasulNya, dan kepada kitab al-Quran yang telah diturunkan kepada rasulnya (muhammad s.a.w) dan juga kepada kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingakar kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya. " (An-Nisaa': 136)

Friday 14 December 2012

Indian Roller (Coracias benghalensis)

  Indian Roller (Coracias benghalensis)

Dalam pencarian Indian Roller (Coracias benghalensis) ni saya ke Kuala Gula , berhampiran dgn Taiping Utara , Perak. bersempena Gathering BNU kali ke 4 pada 8 dan 9/12/12 baru2 ini. Tanpa bantuan dari Tuan Shahrul Edi dan Tuan Haji Alzahri memang kita tak kan dapat menjumpai spesis penghijrah ni. Kawasan yg selalu menjadi kegemarannya adalah kawasan lapang dan selalunya hinggap diwayar letrik atau telipon.


 The Indian Roller (Coracias benghalensis), also called the Blue Jay in former times is a member of the roller family of birds. They are found mainly in the Indian Subcontinent, but also in a wider arc stretching from Iraq to Thailand and are best known for the aerobatic displays of the male during the breeding season. They are very commonly seen perched along roadside trees and wires and are commonly seen in open grassland and scrub forest habitats. It is not migratory, but undertakes some seasonal movements. Several states in India have chosen it as their symbol.


Spesis Indian Roller (Coracias benghalensis) yg kita jumpai ini dipercayai berasal dari India dan sejak dia ini kelihatan di sini ianya adalah bersendirian tanpa pasangan dan telah berada disekitar kawasan ini  selama 3 ke 4 minggu. Dengan gabungan warna yg begitu menarik dan saiz fizikalnya agak besar 26 - 27 cm .


Spesis ini agak takut dgn kehadiran manusia dan sering memerhati pergerakan kita dari jauh. Jadi saya hanya boleh mengambil gambar burong ini dari dalam kereta. Kerana peralatan yg terhad dan tidak cukup persediaaan seperti Beanbag dan sebagainya maka hanya inilah hasil saya.


Kehadiran Indian Roller (Coracias benghalensis) ini dalam sekitar jam 2 tengahari dgn matahari sedang terik maka gambar agak terover exposed la.


No comments:

Post a Comment