BNU

" dan Dia (menundukkan pula) apa yang telah Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlain-lainan macamnya.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran "(An-Nahl:13)

Semua yang berkaitan dengan Burong, Alam semulajadi, Habiat asal , Keindahan ciptaan dan kita.

" Wahai orang-orang yang beriman! tetapkanlah iman kamu kepada Allah Taala dan rasulNya, dan kepada kitab al-Quran yang telah diturunkan kepada rasulnya (muhammad s.a.w) dan juga kepada kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingakar kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya. " (An-Nisaa': 136)

Thursday 15 November 2012

Kuala Selangor Birding trip

Kuala Selangor Birding Trip

Hari sabtu 10/11/12 dgn isteri menghadiri kenduri kahwin anak buah di Teluk Intan  dan sempatlah kita tidor di Sabak Bernam di Hay Resort yg menawarkan harga 115 semlam termasuk sarapan pagi. Kita pagi ahad tu tak sempat nak sarapan terus menghala ke Kuala Selangor untuk bertemu Group BNU yg lain Pacik Malik, Uzair,Apong, Zakir dan yg lain2 utk berding disekitar KS.


Setelah lebih dari sejam perjalanan dari Sabak Bernam , kita sampai di Kuala Selangor dan bertemu dgn member2 yg lain dan terus kelokasi.


Hasil pertama yg dpt kita jupai adalah Blue-tailed Bee-eater (Merops philippinus)

Blue-tailed Bee-eater (Merops philippinus



The Blue-tailed Bee-eater (Merops philippinus) is a near passerine bird in the bee-eater family Meropidae. It breeds in southeastern Asia. It is strongly migratory, seen seasonally in much of peninsular India.

This species is sometimes considered to be conspecific with the Blue-cheeked Bee-eater
This species, like other bee-eaters, is a richly coloured, slender bird. It is predominantly green; its face has a narrow blue patch with a black eye stripe, and a yellow and brown throat; the tail is blue and the beak is black. It can reach a length of 23–26 cm, including the two elongated central tail feathers. Sexes are alike.




Selepas puas mengambil BTBE ni kita bergerak lagi ke kawasan pengkalan perahu dan mula melihat spesis Sunda Pygmy Woodpecker

Sunda Pygmy Woodpecker

 The Sunda Woodpecker (Dendrocopos moluccensis), also known as the Sunda Woodpecker, is a species of bird in the Picidae family. It is found in Brunei, Indonesia, Malaysia, and Singapore. Its natural habitats are subtropical or tropical moist lowland forests, subtropical or tropical mangrove forests, and subtropical or tropical moist montane forests.

 


Sunda Woodpecker (Dendrocopos moluccensis) ni terdiri dari spesis yg agak kecil dan kalau tidak diperhatikan betul2 mungkin kita tidak akan nampak kehadiran sikecil ni.....dan bila dia ni datang pulak berpasangan dan sangat bekerjasama dlm penggambaran ni. Setelah itu kami dikejutkan dgn bunyi bising Collared Kingfisher (Todiramphus chloris) yg sedang berebutkan kawasan jagaan dan yg sentiasa berebut bini.

Collared Kingfisher (Todiramphus chloris)

 The Collared Kingfisher (Todiramphus chloris) is a medium-sized kingfisher belonging to the family Halcyonidae, the tree kingfishers. It is also known as the White-collared Kingfisher or Mangrove Kingfisher. It has a wide range extending from the Red Sea across southern Asia and Australasia to Polynesia. It is a very variable species with about 50 subspecies.


Burong ni sekiranya mendengar bird call sahaja terus meluru kearah bunyi call tersebut dan cuba memastikan bahawa tidak terdapat gangguan didalam kawasan persekitaranya dan boleh bergaduh kerana mempertahankannya.



Rohani Abd Aziz yg begitu tekun  menemani sang suami yg ashik sibuk memburong. Terima kasih daun keladi.


Pakcik Malik yang merupakan penganjur untuk Kuala Selangor Birding trip kali ini yg begitu baik hati untuk menyediakan juadah makan tengahari pada hari tersebut.



Dengan menu Soto dan nasi impit dgn rendang ayam begitu menyelerakan , memang tengah lapor hehehe. 




Gambar2 pemburong yang bersama2 saya di Kuala Selangor




No comments:

Post a Comment