BNU

" dan Dia (menundukkan pula) apa yang telah Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlain-lainan macamnya.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran "(An-Nahl:13)

Semua yang berkaitan dengan Burong, Alam semulajadi, Habiat asal , Keindahan ciptaan dan kita.

" Wahai orang-orang yang beriman! tetapkanlah iman kamu kepada Allah Taala dan rasulNya, dan kepada kitab al-Quran yang telah diturunkan kepada rasulnya (muhammad s.a.w) dan juga kepada kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingakar kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya. " (An-Nisaa': 136)

Thursday 15 November 2012

Black and Yellow Broadbill

Black-and-yellow Broadbill (Eurylaimus ochromalus)

Spesis Black and yellow ini banyak terdapat dikawasan hutan simpan di Malaysia ini dan biasanya ianya sangat tertarik kepada Bird Call yg kita pasang berhampiran dan mereka sekiranya ada akan terus menyambut call dan terus mengunjungi kita. Seperti trip ini yg kita dapati dikawasan tepi Highway dari KL ke Karak ni kita berhenti untuk meninjau2 dan spesis yg pertama kita perolehi adalah BYB.


Spesis ini jenis yg agak kecil dan begitu cantik sekali warnanya dan selalu kelihatan berpasangan.


 The Black-and-yellow Broadbill (Eurylaimus ochromalus) is a species of bird in the Eurylaimidae family. It is found in Brunei, Indonesia, Malaysia, Myanmar, Singapore, and Thailand. Its natural habitats are subtropical or tropical moist lowland forests and subtropical or tropical moist montane forests. It is threatened by habitat loss.



No comments:

Post a Comment