BNU

" dan Dia (menundukkan pula) apa yang telah Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlain-lainan macamnya.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran "(An-Nahl:13)

Semua yang berkaitan dengan Burong, Alam semulajadi, Habiat asal , Keindahan ciptaan dan kita.

" Wahai orang-orang yang beriman! tetapkanlah iman kamu kepada Allah Taala dan rasulNya, dan kepada kitab al-Quran yang telah diturunkan kepada rasulnya (muhammad s.a.w) dan juga kepada kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingakar kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya. " (An-Nisaa': 136)

Wednesday 14 November 2012

Birding trip ke Kuala Gula Perak


Birding Trip ke Kuala Gula Perak.


Sempat jugak masa sempena cuti sekolah isnin 30/10/12 yg lepas bersama isteri Rohani dan Anak sulong Syafiq utk mengunjungi Kuala Gula yg mengambil masa dlm 2 jam dari Teluk Intan.  Tuan Shahrul yg memang berasal dari Kuala kurau setia menemani kami sekeluarga ke KG dan terus makan ketam pondan. 

Selepas kenyang dgn makanan di Kafe Kuala Gula Resort kita terus dibawa ke lapangan dgn melintasi Hutan Paya Bakau dan burong pertama yg kita jumpa adalah  Stork-billed Kingfisher (Pelargopsis capensis) (formerly Halcyon capensis)





The Stork-billed Kingfisher (Pelargopsis capensis) (formerly Halcyon capensis), is a tree kingfisher which is widely but sparsely distributed in the tropical Indian Subcontinent and Southeast Asia, from India and Sri Lanka to Indonesia. This kingfisher is essentially resident throughout its range.



Setelah puas dengan Stork Billed KF ni kita pun menyambung buruan ke Common Kingfisher dan sempat merakam beberapa aksi.



Common Kingfisher (Alcedo atthis) also known as Eurasian Kingfisher or River Kingfisher

 

 Isteri Rohani dan Anak Syafiq



The Common Kingfisher (Alcedo atthis) also known as Eurasian Kingfisher or River Kingfisher, is a small kingfisher with seven subspecies recognized within its wide distribution across Eurasia and North Africa. It is resident in much of its range, but migrates from areas where rivers freeze in winter. 

 


Ni lah yang saya gunakan untuk mengambil gambar2 burong. Camera Nikon D7000 + Nikon 300mm f2.8 lens dan TC 1.4 bersama Jobu Design Head dan Gitzo 5 Tripod

 Gambar ni ikhsan Cg Mohamad Arshad


Ni adalah gambar Chalet Kuala Gula Resort yg menawarkan harga satu malam hanya RM 130 ke 150 utk bilik superior


Suatu pemandangan yg begitu menenangkan disamping dapat menikmati gelagat burong helang berkeliaran bebas mencari mangsa

Sambil menunggu hidangan Ketam lembik goreng

Ni adalah sahabat saya Tuan Shahrul Edi yg begitu bermurah hati menemankan saya dan isteri disamping menikmati ketam pondan yg anak saya Syafiq geli utk makan

Petang tu kita tak dapat lama ber birding bila hujan lebat telah mula turun tepat jam 6 ptg.....jadi kita pun balik ke dengkil dan harap dapat mengunjungi lagi pada 7/12/12 nanti bersama rakan2 BNU yg lain

 


















No comments:

Post a Comment