BNU

" dan Dia (menundukkan pula) apa yang telah Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlain-lainan macamnya.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran "(An-Nahl:13)

Semua yang berkaitan dengan Burong, Alam semulajadi, Habiat asal , Keindahan ciptaan dan kita.

" Wahai orang-orang yang beriman! tetapkanlah iman kamu kepada Allah Taala dan rasulNya, dan kepada kitab al-Quran yang telah diturunkan kepada rasulnya (muhammad s.a.w) dan juga kepada kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingakar kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya. " (An-Nisaa': 136)

Thursday 15 November 2012

Birding Trip to Manong Perak

Manong Perak Birding Trip

Pada 20/10/12 yg lepas saya membawa isteri dan anak bujang saya ke Manong Perak. Perjalanan dari Kuala Lumpur memakan masa dalam 3 jam 1/3 dgn exit di Kuala Kangsar. Kami pun tidor di Kuala Kangsar di Hotel Inn dgn kadar RM 80 semalaman. Pagi kesokan hari terus bersarapan bersama dgn rakan2 BNU yg terdiri dari Dato Mohaidin, Cg Arshard, Shahrul Edi dan Tuan Shaiful yg dibelanja oleh Dato pada pagi tu.

Agak malang sekali kerana musim hujan dan tidak banyak burong kelihatan pada pagi tersebut dan kita hanya berlegar disekitar bukit manong dan kelihatan Red-bearded Bee-eater (Nyctyornis amictus)yg sedang menyahut seruan Bird call yg kita pasang.


Red-bearded Bee-eater (Nyctyornis amictus) 

 

The Red-bearded Bee-eater (Nyctyornis amictus) is a large species of bee-eater found in the Indo-Malayan subregion of South-east Asia. This species is found in openings in patches of dense forest.
Like other bee-eaters, they are colourful birds with long tails, long decurved beaks and pointed wings. They are large bee-eaters, predominantly green, with a red colouration to face that extends on to the slightly hanging throat feathers to form the “beard”.






Walaupun pada hari tersebut agak kurang burong kami masih tetap ceria dgn kemesraan ahli BNU yg sempat pada tengahari tersebut dihidangkan dgn Nasi ayam yg disponsor oleh Cg Arshad Jailani.


Dato Muhaidin Jamaludin yg sentiasa ceria.

Sharul Edi dari Kuala Kurau

Isteri saya Rohani Aziz dan Syafiq Isa

Apong dari Kedah


Cg Arshad Jailani dari Kuala Kangsar Tuan Rumah

No comments:

Post a Comment