BNU

" dan Dia (menundukkan pula) apa yang telah Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlain-lainan macamnya.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran "(An-Nahl:13)

Semua yang berkaitan dengan Burong, Alam semulajadi, Habiat asal , Keindahan ciptaan dan kita.

" Wahai orang-orang yang beriman! tetapkanlah iman kamu kepada Allah Taala dan rasulNya, dan kepada kitab al-Quran yang telah diturunkan kepada rasulnya (muhammad s.a.w) dan juga kepada kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingakar kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya. " (An-Nisaa': 136)

Saturday 5 January 2013

Oriental Dwarf Kingfisher

 Oriental Dwarf Kingfisher

This is a small, red and yellow kingfisher, averaging 13 cm (5.1 in) in length, yellow underparts with glowing bluish-black upperparts. This is a widespread resident of lowland forest, endemic across much of Southeast Asia and the Indian Subcontinent. It is found in Bangladesh, Bhutan, Brunei, Cambodia, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Singapore, Sri Lanka, Thailand, and Vietnam.

The preferred habitat is small streams in densely shaded forests.[4] In the Konkan region of southwest India, it begins to breed with the onset of the Southwest Monsoon in June. The nest is a horizontal tunnel up to a metre in length. The clutch of 4-5 eggs hatches in 17 days with both the male and female incubating. The birds fledge after 20 days and a second brood may be raised if the first fails. The young are fed with geckos, skinks, crabs, snails, frogs, crickets and dragonflies.[5]


Pencarian ODKF ini saya lakukan bersama isteri semasa kami ada tugasan ke Pulau Pinang pada 30/12/12 baru2 ini. Kami menginap di sebuah hotel budget di Taiping dan bertolak setelah subuh ke Kedah dan sampai di Sedim kedah dalam sekitar jam 7 pagi. Sambil menunggu ketibaan Tn Zo Cozy serta Tn Azman Baharom dan Shahrul Edi saya sempat bersarapan pagi dengan seleranya nasi goreng dan roti canai yg sangat enak.



No comments:

Post a Comment